top of page

פטור ממס רכישה למשפחות החיילים שנספו

בימים אלה, בהם אנו מרכינים ראש לטובת בנינו ובנותינו שחירפו נפשם בעד ארצינו ועמינו, נביא כשירות למען משפחותיהם את אפשרותם לניצול הקלה מיוחדת במס הרכישה ונפרט.


תקנה 11 לתקנות מס רכישה מקנה את הזכאות לפטור ממס ברכישת דירת מגורים ע"י בן משפחה של חייל שנספה במערכה לפי חוק משפחות חיילים שנספו במערכה (תגמולים ושיקום), תש"י-1950 (להלן: "בן המשפחה") בכפוף למספר תנאים.

נסביר את תנאי הזכאות באמצעות סקירה של 10 נקודות כדלקמן:


1. למי ההטבה מוקנית? ההטבה מוקנית לבני המשפחה הבאים של החייל הנספה: ילדו/ה עד גיל 40 (גם ילד מאומץ/חורג), הורה (גם הורה מאמץ/חורג) או אלמן/ה כולל ידועים בציבור ובתנאי שאינם זכאים לתגמולים מחמת גילם או שיעורי הכנסותיהם ואח/אחות במקרים חריגים.


2. מהי הטבת המס? הפטור אינו פטור אמיתי אלא הנחה במס רכישה. כלומר, אם הדירה שנרכשה היא בסכום העולה על 2.5 מיליון ש"ח, שיעור מס הרכישה יעמוד על 0.5% על כל סכום הרכישה. לעומת זאת, אם מדובר בדירה יחידה של בן המשפחה הזכאי להקלה, שנרכשה מיום 6.12.2016 ואילך בסכום שאינו עולה על 2.5 מילון ₪, בהתאם להבהרה שיצאה לאחרונה ע"י רשות המיסים, ישנה זכאות לשילוב בין המדרגה הראשונה החלה ברכישת דירת מגורים יחידה לכלל הציבור לבין ההקלה לפי התקנה. כלומר עד לסכום של 1,744,505 ש"ח (נכון לשנת 2020) לא ישולם מס רכישה ועל היתרה (עד לסך של 2.5 מיליון ₪) ישולם מס בשיעור 0.5%.


3. מהי מטרת השימוש בדירה? הרכישה היא של זכות במקרקעין בבעלות בן המשפחה ולשם שיכונו. דהיינו, רכישת דירה ע"י בן המשפחה לצורך השכרתה לצד ג' (דירת השקעה) לא תזכה אותו בהטבת המס.


4. מועד פטירת החייל - תנאי לקבלת ההטבה הוא שבמועד הרכישה החייל נפטר כלומר, ההטבה לא תינתן רטרואקטיבית על דירה שנרכשה טרם פטירתו של החייל.


5. האם ניתן להנות מההטבה גם ברכישת קרקע למגורים? גם ברכישת קרקע תחול הנחת המס ובלבד שבן המשפחה יתחיל לבנות עליה תוך שנתיים מיום הרכישה.


6. כמה פעמים ניתן לנצל את הטבת המס? הנחת המס תינתן פעמיים בלבד בחייו של כל בן משפחה של החייל שנספה. כלומר, כל בן משפחה רלוונטי זכאי להטבה ללא קשר לניצול ההטבה ע"י בן משפחה אחר של הנספה. יצוין כי ככל שהוריו של הנספה נשואים ומתגוררים יחד, הדבר עלול להיות שנוי במחלוקת.


7. מהם המסמכים שיש להמציא לרשות המיסים? בן משפחה המבקש את הנחת המס יוכיח את קרבתו לחייל הנספה באמצעות תעודה שתומצא לו מאת משרד הביטחון והמופנית למנהל מיסוי מקרקעין אותה הוא יצרף לבקשה.


8. זכאים נוספים: ההטבה רלוונטית גם לנכה, לעיוור ולנפגע פעולות איבה מלבד זכאותו של בן משפחה של חייל שנספה במערכה. לצורך מיקוד התנאים לא נתייחס ליתר הזכאים למעט משפחת הנספה;


9. למשפחות החיילים שנספו הקלות מס נוספות גם בהיבטי מס הכנסה.


10. משרדינו עומד לרשות המשפחות השכולות במתן הסברים וסיוע בטלפון 03-9444240.



תפילת יזכור - יזכור עם ישראל יִזְכֹּר עַם יִשׂרָאֵל אֶת בָּנָיו וּבְנוֹתָיו, הַנֶּאֱמָנִים וְהָאַמִּיצִים, חַיָּלֵי צְבָא-הֲגָנָה לְיִשׂרָאֵל, וְכָל לוֹחֲמֵי הַמַּחְתָּרוֹת וַחֲטִיבוֹת הַלּוֹחֲמִים בְּמַעַרְכוֹת הָעָם, וְכָל אַנְשֵי קְהִילִיַּת הַמּוֹדִיעִין וְהַבִּטָּחוֹן וְאַנְשֵי הַמִּשְׁטָרָה אֲשֶׁר חֵרְפוּ נַפְשָׁם בָּמִלְחָמָה עַל תְּקוּמַת יִשְׂרָאֵל, וְכָל אֵלֶּה שֶׁנִּרְצְחוּ בָּאָרֶץ וּמִחוּצָה לָהּ בִּידֵי מְרָצְחִים מֵאִרְגּוּנֵי הָטֶּרוֹר. יִזְכֹּר יִשׂרָאֵל וְיִתְבָּרַך בְּזַרְעוֹ וְיֶאֱבַל עַל זִיו הָעֲלוּמִים וְחֶמְדַת הַגְּבוּרָה וּקְדֻשָׁת הָרָצוֹן וּמְסִירוּת הַנֶּפֶש אֲשֶׁר נִסְפּוּ בַּמַּעֲרָכָה הַכְּבֵדָה. יִהְיוּ חַלְלֵי מַעַרְכוֹת יִשְֹרָאֵל עֲטוּרֵי הַנִּצָּחוֹן חֲתוּמִים בְּלֵב יִשְֹרָאֵל לְדוֹר דּוֹר.



bottom of page